Hírek
2013. Június 20. 05:00, csütörtök |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Az élelmiszerek drágulását hozhatja az elektronikus útdíj

Az e-útdíj miatt megnövekvő szállítási költségek nyomán az élelmiszer-feldolgozók átadási áraik emelésére kényszerülnek – közölte a Világgazdasággal az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége. A szervezet úgy véli, az ágazatot sújtó különadók, a versenyhátrányt okozó gazdasági környezet és a csökkenő fogyasztás miatt egyébként is nehéz helyzetben lévő vállalkozások az újabb terhet nem képesek lenyelni és kénytelenek többletköltségeiket az átadási árakban érvényesíteni.
Az ÉFOSZ az új rendszer bevezetése kapcsán attól tart, hogy az alacsonyabb jövedelmű vásárlók érzik meg különösen a költségek növekedését. „Az e-útdíj – mint minden fix költség – százalékosan nagyobb áremelkedést okoz az eleve alacsonyabb fogyasztói árú termékek, így például az alapélelmiszerek esetében. Emiatt fordulhat elő, hogy a szállítási költségek növekedése miatt egy jelenleg 100 forintba kerülő termék ára akár 130 forintra is emelkedhet, tehát 30 százalékos is lehet majd az emelkedés, míg egy több ezer forint értékű, prémium termék árában a növekmény nem éri majd el az egy százalékot sem” – közölte az ÉFOSZ.
Az ÉFOSZ elemzésében kitér arra is, milyen következményekkel járhat az, ha a kereskedelmi láncok nem lesznek hajlandóak magasabb áron átvenni az élelmiszer-feldolgozók termékeit. Eben az esetben az ágazatban jelentős csődhullámra kell számítani – figyelmeztet a szövetség.
„A jelenlegi becsléseink szerint hozzávetőleg 20 milliárd forintos kiadást jelent az élelmiszeriparnak az elektronikus útdíj úrendszere” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Folláth Györgyné. Az ÉFOSZ főtitkára hozzátette: „az ágazatot azért is sújtja kiemelten az új fizetési mód, mert tömegéhez képest az élelmiszer alacsonyabb értékű áru például az elektronikai cikkekkel összehasonlítva, valamint az élelmiszerek esetében a szállítási gyakoriság is nagyobb.”
Folláth Györgyné szerint a döntés elsősorban a belföldi piacra termelő kis- és középvállalkozásokat érinti rosszul, hiszen nekik minden szállítmányt magasabb költségek terhelnek egészen a partnerükig. „Ezzel szemben a jellemzően uniós exportra termelő vállalatok igyekeznek majd a legrövidebb úton kilépni az országból. Így például egy Győrben működő élelmiszer-ipari cégnek kevesebb költséget jelent majd a rendszer” – tette hozzá a főtitkár.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Szeptember 18. 07:46, csütörtök | Belföld
Karácsony Gergely: aki Budapestet csődbe taszítja, azt Budapest magával rántja
Aki Budapestet csődbe taszítja, azt Budapest magával rántja - írta a főpolgármester a Facebook-oldalán, reagálva az Állami Számvevőszék jelentésére.
2025. Szeptember 18. 07:45, csütörtök | Belföld
Állami Számvevőszék: intézkedések hiányában a főváros az idei negyedik negyedévében fizetésképtelenné válhat
Intézkedések hiányában a Fővárosi Önkormányzat a 2025. év negyedik negyedévében fizetésképtelenné válhat, amelynek következtében a közfeladatok ellátása is veszélybe kerülhet
2025. Szeptember 18. 07:44, csütörtök | Belföld
Gulyás Gergely: 1,6 százalékos kiegészítő nyugdíjemelésről döntött a kormány
Szerdai ülésén 1,6 százalékos kiegészítő nyugdíjemelésről döntött a kormány, ezzel átlagosan a nyugdíjasok számára az idén 51 155 forintot kell kifizetni
2025. Szeptember 17. 07:33, szerda | Belföld
Szijjártó Péter: Amerika feloldja a vízummentességi korlátozásokat a magyar állampolgárok előtt
Szeptember 30-tól az Egyesült Államokban feloldják a vízummentességi program korlátozásait minden magyar állampolgár előtt, ami újabb komoly eredmény Donald Trump elnök hivatalba lépése óta