Városlista
2024. április 20, szombat - Konrád, Tivadar

Hírek

2021. Augusztus 06. 08:35, péntek | PR

Digitális bankolás – a jövő már itt van

Digitális bankolás – a jövő már itt van

Ki gondolta volna néhány éve, hogy egy bankszámla nyitásához nem kell bankfiókba menni, hanem akár éjszaka egy szelfis videóval megoldható, a vásárlásnál pedig elég a mobilunkon egy ujjlenyomattal jóváhagyni a fizetést?

Ahogy már valóság az is, hogy hosszadalmas fiókbeli ügyintézés helyett néhány perces otthoni online kalkulálással sikeres legyen a lakáshitel-előbírálat és megtudjuk, pontosan mekkora hitelt kaphatunk. A digitalizáció a bankszektorba is megérkezett és 10-20 éve futurisztikusnak gondolt technológiai megoldásokkal átformálja a bankolási szokásokat Magyarországon is.

A pénzügyek intézése sokáig egyet jelentett a fiókbeli sorszámhúzással, hosszadalmas várakozással, rosszabb esetben még a munkahelyről való elkéredzkedéssel, hiszen a bankfiók is csak munkaidőben volt nyitva. Azután megjelent a netbank, vagy, ahogy sokan ismerik internetbank, amely lehetővé tette, hogy a számláinkat már elektronikus úton fizessük ki. Jó pár év után az okosmobilok megjelenése hozott ismét egy jelentős változást, egyre több fizetési műveletet lehetett elvégezni a mindig kéznél levő mobillal, a mobilbanki applikációk révén. A fiókbeli ügyintézést pedig a videóbank megjelenése forradalmasította, ezen a digitális csatornán egy magyar bank ügyfelei már 2012-ben tanácsot, probléma esetén megoldást kérhettek és kaphattak személyesen a banki ügyintézőtől anélkül, hogy kimozdultak volna otthonukból.

Az elektronikus csatornák használatától azonban sokan idegenkedtek, elsősorban az idősebb generáció ragaszkodott netbank, pláne mobilbank helyett a bankfiókhoz, a fióki ügyintézéshez. Az utóbbi másfél évben viszont rendkívüli változások következtek be. A fizikai találkozásokat veszélyessé tévő világjárvány tömegeket kényszerített a laptopokhoz, számítógépekhez vagy éppen ismertette meg őket az okosmobillal elérhető digitális pénzügyi megoldásokkal. A pandémia kettős hatást váltott ki, miközben felgyorsította a szolgáltatások és ezen belüli a fizetési megoldások digitalizációját, a korábbinál jóval széles körben elfogadottá tette az elektronikus fizetési megoldásokat.

A pénzügyek digitális transzformációját néhány alapvető technológia elterjedése határozta meg. Elsősorban arra volt szükség, hogy megszülethessenek a banki ügyek intézéséhez, illetve a bankszámlanyitáshoz szükséges – jogilag is elfogadható - digitális ügyfélazonosítási, hitelesítési eljárások. Ez tette lehetővé a videós azonosítással kombinált online lakossági számlanyitás elindulását, majd ugyanezen a technológián alapulva a személyi kölcsönöknél az online igénylés után a videós azonosítást és szerződéskötést. Ezek a szolgáltatások már jó néhány hitelintézetnél elérhetők.

A technológia további fejlődése, és a mesterséges intelligencia alkalmazása lehetővé tette az élő (valós idejű) videós kapcsolat nélküli lakossági számlanyitást, azaz az úgynevezett szelfis nyitást mobilbanki alkalmazásban. A magyar pénzmosásellenes jogszabályoknak megfelelő, - így a használatát tekintve korlátozások nélküli - lakossági bankszámlát szelfivel egyelőre csak néhány magyar banknál lehet nyitni. A piacon elérhető – általában fintech cégek által kínált - megoldások többségénél a szelfivel megnyitott számlát ugyanis csak limitáltan lehet használni, arról nem lehet az EU-n kívüli országba vagy 10 millió Ft-nál nagyobb összeget utalni és havonta maximum 300 ezer Ft-ot lehet felvenni, hacsak nem történik meg a valós idejű ügyfélátvilágítás – akár videóchat-tel, akár a bankfiókban.

A bankszámlához kapcsolódó digitális bankkártya néhány hónapja már ugyancsak elérhető Magyarországon. Ebben az esetben a lakossági vagy vállalati ügyfélnek, ahhoz, hogy elektronikusan fizethessen, nem kell megvárnia a postán érkező fizikai bankkártyát és PIN kódot, hanem az új bankszámla aktiválását követően azonnal elér a mobilbanki applikációban egy digitális bankkártyát, amellyel – amennyiben van fedezet a számlán - rögtön vásárolhat online vagy akár boltban. Ez utóbbi esetében a digitálisan elérhető bankkártyát hozzá kell adnia valamelyik mobiltárcához, hogy használhassa az érintés nélküli mobilfizetést, például a Google Payt vagy az Apple Payt.

A kényelmes digitális megoldásokhoz szükség volt egy 20, de talán még 10 évvel ezelőtt is futurisztikusnak tűnő azonosítási eljárás, a biometrikus azonosítás megjelenésére. Ma már szinte mindegyik mobilbanki applikációba egyszerűen és gyorsan be lehet lépni ujjlenyomattal, s ugyanígy jóváhagyhatók az elektronikus fizetések is.



A digitális banki innovációk színtere a jövőben várhatóan az okosmobil és a videóbank lesz. Egyre több mobilbanki alkalmazásban már nemcsak néhány érintéssel lehet utalni, betétet lekötni, számlák között pénz átvezetni, de mód van a bankkártya zárolására és feloldására, a limitek állítására is. Ugyanitt - az Azonnali Fizetési Rendszer 2020. márciusi elindulása óta - már e-mail címet vagy telefonszámot is lehet rögzíteni pénz fogadásához vagy éppen arra utalni a sokszámjegyű bankszámlaszám helyett, továbbá lehetőség van gyors fizetési kérelemmel szétdobni a barátok között a közös vacsora árát, vagy akár QR-kód beolvasásával fizetni.

A videós – videóbankos – ügyintézés pedig várhatóan elsősorban az értékpapírszámla nyitásánál, az állampapír vásárlásnál, valamint a babaváró kölcsönnél és a lakáshitelezésnél nyerhet teret. A babaváró kölcsön esetében már van lehetőség az online, digitális ügyfélfiókban igényelt kölcsön esetén a kölcsönszerződést videóbankban – élő videóchat keretében- aláírni, így a teljes igénylési folyamat a pénz számlára érkezéséig otthonról, elektronikusan elintézhető.

A jelzáloghitelek esetében a szerződéskötéshez a jogszabályi előírások miatt továbbra is meg kell jelenni személyesen, viszont a hiteligénylés folyamata, beleértve a hitel-előbírálatot, azaz az igényelhető összeg pontos meghatározását, már lebonyolítható digitálisan. Van már olyan internetes kalkulátor, amellyel néhány perc alatt pontosan meghatározható, hogy ténylegesen mekkora hitelösszeget és milyen törlesztőrészlet mellett vehet fel az igénylő. Amennyiben pedig a digitális ügyfélfiókban letölthető és ott be is nyújtható dokumentumokkal igazolja a kalkulátorba feltöltött adatokat, biztos is lehet abban, hogy megkapja a kalkulált összeget.

A közeljövőben a digitális azonosítási és hitelesítési eljárások, a tokenizáció, a felhő alapú szolgáltatások, és a mesterséges intelligencia fontos szerepet tölthetnek be a pénzügyek digitális transzformációjában. Megjelenhetnek például olyan bankszámlák, amelyeknél mesterséges intelligencián alapuló megoldások segítik majd az ügyfelet takarékossági céljának elérésében. Valószínű, hogy a mobilalkalmazásban elérhető pénzügyi szolgáltatások is egyre komplexebbek lesznek, összekapcsolódnak a mindennapi élet igényeivel, Egy biztos, ha pénzügyekről van szó, a jövő már nem a bankfióké, hanem az egyre kényelmesebb és valódi ügyfélélményt nyújtó digitális szolgáltatásoké.

- Szponzorált tartalom -

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 16. 10:59, kedd | PR

K&H: ennyivel emelkedett a gyerekinfláció

háromezer forint ma már nem elég két hamburgerre, két évvel ezelőtt még három is kijött ennyiből

2024. Április 09. 09:36, kedd | PR

Uralni a mezőnyt: Hogyan befolyásolják a sakk stratégiák a futballt

A sport világában a stratégia döntő szerepet játszik egy csapat sikerében. Míg a futball dinamikus és kiszámíthatatlan játék, a sportág mögött meghúzódó taktikai elvek közül sok a sakk világában gyökerezik.

2024. Április 05. 22:27, péntek | PR

Hogyan legyünk jó gazdik? – Ingyenes oktatóanyagok a kutyatartás kihívásaira

A mai modern világban, ahol a technológiai fejlődés és a gyors élettempó dominál, sokan keresnek menedéket és nyugalmat a természetben, illetve házi kedvencek társaságában.

2024. Április 05. 22:16, péntek | PR

Teljes energiafüggetlenség napelemekhez kapcsolható telepíthető áramfejlesztőkkel

Az energiaellátás fennakadásmentes biztosítása ma már alapvető igény, melynek érdekében a technológiai fejlődés és a környezettudatos gondolkodás egyre inkább összefonódik.