Városlista
2024. november 22, péntek - Cecília

Hírek

2020. Március 27. 12:40, péntek | Helyi
Forrás: (x)

Egyre népszerűbb a weboldal UX auditálás a vállalkozások körében

Egyre népszerűbb a weboldal UX auditálás a vállalkozások körében

Az UX auditálás lényege, hogy egy külsős független szakértő részletesen átnézni a weboldalt.

Mi az az UX auditálás?

Az UX auditálás lényege, hogy egy külsős független szakértő részletesen átnézni a weboldalt olyan hibák vagy gyengeségek után kutatva, amelyből fakadóan az gyengén teljesít, kevés lead-et hoz.

Egy weboldal nagyon sok olyan apró részletből áll össze, amelyek tökéletes együttműködése szükséges ahhoz, hogy jó teljesítményt érjen el. Ha ezen részletek közül egy vagy több gyengén teljesít, akkor a versenytársak előnybe kerülnek és az adott site kiszorul a piacról, nem fog bevételt termelni.

A weboldal fejlesztője a legtöbb esetben elfogult a saját „termékével” szemben vagy éppenséggel nem is járatos olyan ellenőrzi folyamatokban, amely a potenciális hibák felderítését szolgálná.

Éppen ezért fontos, hogy minden esetben külsős végezze a weboldal auditálást.

Milyen előnyei vannak az UX auditnak?

A website audit célja tehát a lehetséges hibák, gyenge pontok feltárása és azok jegyzőkönyvbe vezetése. Az audit során a szakemberek javaslatot is adhatnak a megoldásokra, ugyanakkor fontos tudni, hogy maga az átvizsgálás, elemzés nem fogja kijavítani a hibákat, azok általában a webfejlesztőre maradnak.

Mennyi ideig tart a weboldal átvizsgálása?

Ma az audit általában egy pár napot vesz igénybe a weboldal méretétől és összetettségétől függően. A hibák kijavítása viszont általában ennél több időt szokott igénybe venni és természetesen nélküle maga az audit sem ér sokat, hiszen attól, hogy megállapítjuk, miben teljesít gyengén a weboldalunk, még nem változik a helyzet.

Milyen részekből áll az auditálás?

Az auditálás folyamata általában az alábbi területeket érinti:

Sebesség – a weboldal sebesség nagy szerepet játszik az oldalak közötti versenyben. Minél gyorsabban töltődik be egy weboldal, a látogatók annál jobban szeretik. Ugyanakkor, ha egy weboldal lassú és 4-5 másodperc felett van a betöltődési ideje, akkor az a felhasználói élmény és általános megítélés rovására megy. A weboldal auditálás során a sebesség ellenőrzése kiemelten fontos terület.

Design – a csúnya weboldalakat senki sem szereti. De abban az esetben, ha az auditálás során azt látjuk, hogy minden versenytársnak színvonalas weboldala van, az elemzés nem arra koncentrál, hogy szép-e az adott oldal, hanem a design olyan apró részleteit is átnézi, amely adott esetben bizalomvesztést eredményezhet.

Mobilra optimalizáltság – manapság már nem kérdés, hogy egy weboldalnak minden eszközön tökéletesen kell megjelennie. Ugyanakkor még mindig vannak olyan iparágak, ahol a főbb szereplők weboldalaiban is vannak reszponzívitásból eredő hiányosságok. Egy ilyen környezetben egy megfelelően felülvizsgált és kijavított oldal, a legjobbak közé tud kerülni.

CTA-k megjelenése, elhelyezése – a CTA a call-to-action szavak rövidítéséből származik. Azokat a linkeket és gombokat értjük alatta, amely a weboldalon valamilyen cselekvésre történő ösztönzést valósítanak meg. Kritikus a site teljesítménye szempontjából, hogy ezek a CTA-k jól teljesítsenek. Ehhez az auditor oldaláról megfelelő elsősorban UX design-ban szerzett tapasztalatokra van szükség. Javaslatai megvalósítása után az oldal lényegesen több lead-et, megkeresést fog hozni.

Szöveg olvashatóság – a gyenge olvashatóság vezető szempont az oldal elhagyásokban. Senki sem szeret apróbetűs, sorkizárt, ömlesztett szövegeket olvasgatni. Éppen ezért a magas felhasználói élményhez (user experience) fontos a könnyű olvashatóság, a megfelelő mennyiségű, jól tördelt szöveg. A weboldal átvizsgálása során ezt is górcső alá vesszük.

Bizalom építés – a bizalomépítő elemek elhelyezése kulcsfontosságú a látogatói elköteleződést kiépítésében. Bár nem számít kimondott weboldal hibának, az UX audit során ellenőrizni szoktuk ezen elemek meglétét.

Keresőoptimalizálás – a Google magasan az elsődleges eszköz abban az esetben, ha egy terméket, szolgáltatást vagy információt keresünk. Így ha egy vállalkozás weboldala nincs jó helyen, vagy ami még rosszabb, egyáltalán nincs a találati listákon, akkor ez hibának számít amelyet az auditnak fel kell tárnia.

Összefoglalás

A weboldal UX auditálás tehát egy olyan elemzési módszertan, amely átvilágítja a weboldalt és feltárja azokat a felhasználói élmény, SEO, bizalomépítés, design … stb. szempontjából gyenge pontokat, amelyek javításra szorulnak.

Az auditálás végeredménye egy olyan általában PDF formátumú riport, amely legtöbbször képernyőképekkel instruálva részletesen taglalja a feltárt hiányosságokat és megoldásukat. Fontos, hogy maga az audittal nem lesz jobb a weboldal teljesítménye, a javasolt módosításokat végre is kell hajtani, ami általában már a webfejlesztő cég feladata.

Címkék: auditálás, ux, weboldal

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi

K&H: indul a „pénztanárok” versenye

a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok

2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi

NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa

2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi

PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit

A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre