2022. május 17, kedd - Paszkál

2020. Április 09. 08:06, csütörtök | Bulvár

Először készült felvétel galaxisok ütközéséből eredő, nagy erejű anyagsugárról

Először készült felvétel galaxisok ütközéséből eredő, nagy erejű anyagsugárról, úgynevezett relativisztikus jetről.

Az amerikai Clemson Egyetem kutatói és külföldi kollégáik készítették az első fotografikus bizonyítékot arról, hogy egyesülő galaxisok töltéssel rendelkező részecskékből álló anyagsugarat tudnak kilövellni, melynek sebessége megközelíti a fényét.

A kép két fiatalabb, spirálalakú galaxisból kialakuló anyagsugarat mutat - idézte a phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál az Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányt.

Az anyagsugár vagy plazmakilövellés viszonylag fiatal kora tette lehetővé, hogy a kutatók világosan lássák az eredetét.

Általában olyan nagy erejű a kilövellés fénye, hogy nem látjuk mögötte a galaxist - mondta Marco Ajello, az egyetem professzora.

Az anyagsugarak az univerzum legnagyobb erejű jelenségei. Több energiát bocsátanak ki egy másodperc alatt, mint a Nap egész élettartama idején. Az energiát sugárzás, intenzív rádióhullámok, röntgensugarak és gammasugarak testesítik meg.

A képet a világ legnagyobb, földi bázisú, 8,2 méter hosszú űrtávcsöve, a Hawaii-szigetek egy hegycsúcsán álló Subaru segítségével készítették.

Ajello úgy véli, a kutatócsoport a TXS 2116-077 és egy hasonló tömegű galaxis ütközését kapta el, ez már a második ütközésük volt a képen látható gáz mennyiségéből ítélve.

Évmilliárdok múlva a Tejútrendszer is összeütközik a szomszédos Androméda galaxissal a tudósok számításai szerint.

2022. Május 16. 18:05, hétfő | Bulvár

Magyar rekordot ért el két Star Wars-plakát a budapesti aukción

Magyarországi rekordot ért el két Star Wars-plakát leütési ára Budapesten:

2022. Május 14. 16:03, szombat | Bulvár

Nagy sztárok szerepelnek Francis Ford Coppola új filmjében

Adam Driver, Forest Whitaker, Nathalie Emmanuel, Jon Voight és Laurence Fishburne játssza Francis Ford Coppola Megalopolis című, ősztől forgó filmjének főszerepeit - írta meg a deadline.com filmes portál.

2022. Május 13. 15:26, péntek | Bulvár

Leoperáltatta a melleit a Szerencsekerék szerencserlánya - Videó

Fél évvel ezelőtt született újjá.

2022. Május 12. 12:01, csütörtök | Bulvár

Hosszú Katinka történelmi tettre készül

Egyelőre csak egy cél elérését, de nem a végállomást jelentené a háromszoros olimpiai bajnok Hosszú Katinka karrierjében, ha sikerülne megszereznie a 100. érmét nagy nemzetközi versenyen.