Városlista
2026. június 12, péntek - Villő

Hírek

2012. Július 01. 05:00, vasárnap | Életmód
Forrás: Matos Lajos, az MTI szakértője írja

Energiaital lehetne a vörösbor?

Energiaital lehetne a vörösbor?

A vörösbor egyik hatóanyaga, a rezveratrol fokozza a fizikai teljesítményt, ezért kanadai kutatók azt remélik, hogy erőnlétet növelő tabletta formájában is szedhető lesz. Az új tudományos fölismerés értékét csökkenti, hogy ezt egyelőre csak patkányok izomkészítményén észlelték.

A rezveratrolt már rég fölfedezték a szőlőben és a vörösborban, de világhíre akkor indult el, amikor 2003-ban a világ egyik leghíresebb egyetemének, a Harvardnak a kutatói kimutatták, hogy ennek az anyagnak a hatására bizonyos sejtek tovább élnek.
Ezt követően hatalmas kutatás indult el, mely igazolta, hogy a gyümölcslegyek, halak, sőt egerek élettartamát is meghosszabbítja a rezveratrol, és sok ember szedi az ilyen gyógyszerkészítmények valamelyik változatát. A készítménynek egyébként kedvező hatását találták rosszindulatú daganatokban, szívbetegségben, sőt Alzheimer kórban is.
Természetes formában a rezveratrol bevétele nehéz volna, mert legalább napi 40 liter vörösbort kellene elfogyasztani olyan adaghoz, amit állatkísérletekben hatékonynak találtak.
Jason Dyck és munkacsoportja laboratóriumi patkányokat vizsgált, akiknek fizikai teherbírását mérték. Kiderült, hogy az állatok izomereje, teljesítménye rezveratrol adására jelentősen megnőtt. Nemcsak a végtagizomzat, hanem a szívizom is sokkal erősebb lett, és a kutatók ennek hátterében azt találták, hogy a kezelés az energia anyagcserét befolyásolta igen kedvezően.
"Eredményeink alapján azt gondoljuk, hogy a rezveratrol olyan tényező, mely javítja a sportolás hatékonyságát, jó irányba változtatva az izomerőt és a szív teljesítményét, és fokozva az energiatermelést is" - nyilatkozta a munkacsoport vezetője.
A kanadai kutatók közleményét a Journal of Physiology szakfolyóirat közölte.
A munkacsoport néhány hónap múlva szívelégtelenségben szenvedő, cukorbeteg embereken folytatja a vizsgálatot, azt mérve, hogy ennek a betegcsoportnak a szívteljesítményét a rezveratrol terápia hogyan befolyásolja.

Ezek érdekelhetnek még

2026. Június 12. 16:00, péntek | Életmód

Vasárnapig látható az első kínai császár agyagkatonáit bemutató kiállítás a Szépművészetiben

Vasárnapig látogatható a Szépművészeti Múzeum Az öröklét őrei. Az első kínai császár agyagkatonái című kiállítása, amelyet eddig több mint 200 ezren tekintettek meg - közölte az intézmény csütörtökön az MTI-vel.

2026. Június 12. 11:00, péntek | Életmód

Lannert Judit: nincs szó az egyházi fenntartású, illetve a hat- és nyolcosztályos iskolák megszüntetéséről

Közös érdekünk, hogy eloszlassunk minden olyan feltételezést, hogy az egyházi fenntartású vagy a hat- és nyolcosztályos iskolákat bárki meg akarná szüntetni

2026. Június 11. 17:00, csütörtök | Életmód

Folytatódik a Veszprémi Petőfi Színház öt éve indult átépítése