Hírek
2025. Május 06. 07:39, kedd |
Belföld
Forrás: MTI
Logisztikai szövetség: Magyarország gyűjtő-elosztó központtá lépett elő az európai logisztikai hálózatban

Magyarország gyűjtő-elosztó központtá lépett elő az európai logisztikai hálózatban, míg a vasúti árufuvarozás jelentős költségnövekedéssel és jövedelmezőségi problémákkal küzdött, az intermodális fuvarozás kiemelkedő, 122 százalékos növekedést ért el 2024-ben - közölte a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) hétfőn az MTI-vel.
Kifejtették, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület adatai szerint 2024 utolsó negyedévében a vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3 százalékkal emelkedtek az előző év azonos időszakához képest, míg a fajlagos bevételek csupán 2,2 százalékkal nőttek. Ez a különbség jelentős jövedelmezőség-romlást eredményezett, amit a szektor nem tudott díjemeléssel kompenzálni. A költségnövekedés fő okai az üzemeltetési költségek, a kocsivizsgálói költségek és a hálózat-hozzáférési díjak emelkedése, valamint a nemzetközi fuvarok esetében az árfolyamváltozások voltak.
Ezzel szemben az intermodális fuvarozás látványos fejlődést ért el 2024-ben, az MLSZKSZ adatai szerint a magyarországi intermodális terminálokra érkező és induló forgalom 122 százalékkal nőtt 2023-hoz képest, ami kiemelkedő teljesítmény az európai stagnálás közepette. Ez a növekedés tette lehetővé, hogy Magyarország először lépjen fel gyűjtő-elosztó HUB-ként az európai intermodális fuvarozási hálózatban.
A rakott konténerek száma 33,8 százalékkal, a félpótkocsis vasúti forgalom pedig 21,3 százalékkal nőtt, részben a gyárépítésekhez kapcsolódó kampányszerű beszállítások, részben az Észak-Szerbiába és Nyugat-Romániába irányuló új forgalmi kapcsolatok miatt. Az üres konténerek száma 3,4 százalékkal csökkent, ami a hazai export erősödését és a szomszédos országokba irányuló nemzetközi forgalom élénkülését jelzi. A növekedést támogatta az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer (EKR) keretében megvalósított félpótkocsis közúti forgalmak vasútra terelésének pozitív hatása, valamint új vidéki terminálok megjelenése, amelyek ígéretes lehetőségeket nyitnak a jövőben - írták a közleményben.
Kitértek arra, hogy a vasúti és az intermodális fuvarozást egyaránt hátráltatták a 2024-es vasúti pályaépítési munkálatok, például a Budapest-Belgrád vonal, a Gubacsi híd rossz állapota és a Kelenföld-Ferencváros közötti harmadik vágány építése. A nem megfelelően koordinált vágányzárak jelentős forgalmi zavarokat okoztak, vonatok torlódását és terminálok elszigetelődését, valamint a terminálokon hektikusan jelentkező csúcsidőszakokat eredményezve. Az MLSZKSZ szerint a vasútépítési projektek során nem fordítanak elegendő figyelmet az ideiglenes építmények használatára, például kerülővágányok, ideiglenes közúti átjárók, peronok vagy felüljárók, jelző- és biztosítóberendezések, sávterelők csökkenthetnék a forgalmi zavarokat.
A szövetség közleményében jelezte, a tengeri rakott konténerforgalom 2024 első negyedévében 13 százalékkal csökkent 2023 azonos időszakához képest, amit az európai gazdasági recesszió, a hazai fogyasztás visszaesése és az Adeni-öböl konfliktusa okozott. A második negyedévben a tengeri forgalom behozta lemaradását, rendezettebb forgalom mellett nagyobb tengeri kapacitás állt rendelkezésre, így az első negyedévben tapasztalt forgalomcsökkenés után a második negyedévben az első negyedéves forgalmi elmaradás is jelentkezett.
Legnagyobb feladat a versenyképesség helyreállítása.
Fülöp Zsolt Károly, az MLSZKSZ elnöke a közleményben úgy fogalmazott, a magyar vasúti és intermodális fuvarozás előtt álló legnagyobb feladat a versenyképesség helyreállítása és az infrastrukturális kihívások kezelése. Az MLSZKSZ javasolja a vasúti pályaépítési munkálatok koordinációjának fejlesztését, a vágányzárak minimalizálását és az ideiglenes építmények alkalmazását a felújítások során - tette hozzá a szövetség elnöke.
A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) a hazai logisztikai és közlekedési szakma egyik meghatározó szervezete, amely a magyar logisztikai szolgáltató központok mintegy 90 százalékát fogja össze, lefedi a komplett szolgáltatási láncot. Tagsága 91 szervezetből áll, a tagság árbevétele 2023-ben elérte a 1100 milliárd forintot.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Május 21. 07:30, szerda | Belföld
Hosszú távú járatok teljesítésére képes repülőt vett át a Wizz Air
Átvette első, hosszú távú járatok teljesítésére képes Airbus-repülőjét a gyártótól a Wizz Air – közölte a légitársaság kedden az MTI-vel.
2025. Május 21. 07:29, szerda | Belföld
Több mint négyszáz méternyi földkábelt lopott két férfi, egyiküket letartóztatta a bíróság
A bíróság letartóztatott egy férfit, aki társával 410 méternyi, összesen 5,5 millió forint értékű telekommunikációs földkábelt ásott ki és lopott el Tiszabura közelében -
2025. Május 20. 07:21, kedd | Belföld
NAV: még egy napig lehet módosítani az szja-bevallási tervezetet
2025. Május 20. 07:17, kedd | Belföld
Az Integritás Hatóság két uniós támogatással kapcsolatos ügyben is költségvetési csalás miatt tett feljelentést
Két ügyben, összesen mintegy 180 millió forintnyi európai uniós támogatás kapcsán tett feljelentést az Integritás Hatóság költségvetési csalás gyanúja miatt - tudatta a hatóság kommunikációs vezetője közleményben az MTI-vel.