Hírek
2021. Szeptember 16. 13:19, csütörtök |
PR
Forrás: (x)
Megállíthatatlanul fejlődik a hazai e-kereskedelem

A tavalyi évben mért növekedés után tovább tart a hazai e-kereskedelem sikertörténete. De meddig tarthat ki a lendület és milyen évek várhatnak a szektor szereplőire? Ezekre a kérdésekre kerestünk válaszokat.
Ha meg szeretnénk jósolni a következő évek növekedési trendjeit, a bevételi eredményeket befolyásoló mutatókat kell górcső alá vennünk; az aktív vásárlói bázis, a megrendelési gyakoriság és az átlagos megrendelési érték változását.
Magától értetődik, hogy több vásárló több bevételt eredményez, különösen abban az esetben, ha gyakrabban rendelnek, pláne nagy kosárérték mellett. Szerencsére ezekről a mutatókról relatív pontos adatokkal rendelkezünk, így nem kell a sötétben tapogatóznunk, ha jövőbecslésre vállalkozunk – fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő.
A pandémiai előtti években a hazai e-kereskedelmi növekedést rendkívül kiszámítható adatok mozgatták. A vásárlói bázis erősen lassuló tendenciát mutatott, mivel a növekedési plafon egyre erősebben éreztette a hatását. Egyszerűen fogalmazva, ma már nagyon kicsi azok tábora, akik még soha nem rendeltek az online térben, mégis megszólíthatók.
Az átlagos megrendelési értékre is érdemes kitérni egy-egy mondat erejéig; a korábbi években hozzávetőlegesen az infláció mértékéhez hasonló változásokat láttunk, bár némileg meglepő módon a tavalyi évben jelentősebb pozitív kilengést tapasztaltunk. Részben ennek tudható be, hogy a tavalyi évben a teljes e-kereskedelem növekedése elérte az egészen elképesztőnek minősíthető 45%-ot. Ez alapján nem túlzás a kijelentés, miszerint a hazai e-piac egy év alatt hármat lépett előre. Viszont azt is látni kell, hogy az átlagos megrendelési érték növekedése megtorpant, a legfrissebb GKI Digital jelentés szerint 2021 első félévében minimális, 1%-os visszaesés történt.
Ezek alapján kimondható, hogy a stagnáló vásárlói bázis és a szintén stagnáló megrendelési érték változása nincs jelentősebb hatással a bevételek növekedésére. Jelentősebb trendváltozás nélkül borítékolható, hogy az összesített eredményeket gyakorlatilag a megrendelési gyakoriság határozza meg. A jelenlegi tendenciák alapján ez évi 15-20%-os bővülést eredményezhet.
De természetesen nem mehetünk el szó nélkül az idei év második fele mellett sem. A nagyobb webáruházak már gőzerővel készülnek a Black Friday időszakra, illetve a decemberi vásárlási lázra. Az Egyesült Államokból importált kereskedelmi esemény Magyarországon kifejezetten az online térben zajlik, az offline boltok részvétele sokkal kevésbé jellemző.
Sokan úgy vélik, hogy a fekete péntek kifejezetten a piacvezető szereplők játszótere, ahol a kisebb webáruházaknak nincs esélye beleszólni a játékba. A megkérdezett marketingszakértő szerint ez a vélemény nem teljesen alaptalan, hiszen a legnagyobb kereskedők rendelkeznek olyan beszállítói és gyártói együttműködésekkel, amelynek köszönhetően jelentős árkedvezményt adhatnak a fekete pénteken.
Ennek ellenére minden évben látunk néhány bátor próbálkozást, amikor kisebb vagy közepes szereplők saját forrásból igyekeznek finanszírozni a leárazásaikat, jelentős mértékben kockáztatva a profitrátájukat. A kis volument értékesítő webáruházak túlnyomó többségénél a Black Friday egyfajta imidzs-kampány: „lássátok, nálunk is van Black Friday, habár valódi kedvezményt nem tudunk adni”.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Május 22. 10:49, csütörtök | PR
Szigetvári Zrínyi-Vár: Egyre népszerűbb célpont a történelem szerelmeseinek – és mindenki másnak is!
Szigetvár neve újra fényesen ragyog a turisztikai térképen
2025. Május 16. 14:43, péntek | PR
Az egészségügyi ellátást tartják a legfontosabbnak a külföldre utazó magyarok
a digitális ügyintézés a vezető az utazási biztosítás terén is
2025. Május 15. 10:42, csütörtök | PR
Európai árufuvarozási trendek 2025-ben – merre tart a piac?
2025. Május 14. 08:57, szerda | PR
Hogyan alakult a gyerekinfláció?
a gyümölcsjoghurt lett a kivétel