Városlista
2024. május 7, kedd - Gizella

Hírek

2012. Július 11. 06:00, szerda | Belföld

Mit kér tőlünk Brüsszel a hitelért cserébe?

Mit kér tőlünk Brüsszel a hitelért cserébe?

A nemzetközi hitelcsomagért cserébe a kormánynak várhatóan jóvá kell hagyatnia Brüsszellel és az IMF-fel a jövő évi magyar költségvetést, és több, a kormány számára fontos intézkedés módosítása is napirendre kerülhet a tárgyalások során – tudta meg a hvg.hu . Az EU hiteltermékei között nincs olyan, amelyhez jelenleg könnyített feltételek mellett hozzájuthatnánk.

A hvg.hu birtokába került egy bizottsági dokumentum, amely tételesen felsorolja, mit kérhet az EU-IMF a 10-15 milliárd eurós hitelkeret-megállapodás megkötéséért. A feltételek javát a Magyarországra vonatkozó májusban közzétett országspecifikus ajánlások képezik, de Brüsszel várhatóan további feltételeket is szabhat. A kritériumok mindenekelőtt az államadósság hiányának csökkentésére, a befektetői környezet javítására, valamint a munkaerő-piaci és oktatási hátrányok ledolgozására összpontosítanak. Olyan tételek szerepelnek benne, mint az alacsony jövedelműek adóterheinek mérséklése, az ingatlanadó bevezetése, a bankadó csökkentése, illetve a válságadók kivezetése.

Kívánságok

A hvg.hu által látott anyag szerint az EB szeretné pontosan tudni, hogy a kormány hogyan képzeli az ország kivezetését a túlzottdeficit-eljárás alól, és milyen strukturális átalakításokat kész vállalni ennek érdekében. A Bizottság elvárja, hogy a kormány bemutassa, a középtávú költségvetési célokat pontosan miként szeretné megvalósítani.

Az EB a költségvetési tervezésre és a Költségvetési Tanács hatáskörére vonatkozóan kritizálja a gazdasági stabilitásról szóló sarkalatos törvényt, és annak módosítását kérheti. Így elvárja, hogy a törvény pontosan definiálja a költségvetéshez kapcsolódó középtávú kitekintés szabályait, mert jelenleg nincs erre vonatkozó egyértelmű törvényi elvárás, és ezt a kormány rendszeresen kihasználja.

A Bizottság emellett azt is nehezményezi, hogy a Költségvetési Tanácsnak csak javaslattételi joga van a többéves költségvetési kitekintéssel kapcsolatban, így nincs érdemi ráhatása, ha a kormány helytelen költségvetési pályát rajzol fel. (Ugyanakkor néhány pozitív változást a KT hatáskörének bővülésével kapcsolatban az EB is elismer.)

A Bizottság az alacsony jövedelműek adóterheinek mérséklését szeretné látni, melyek a 2011-2012-es adójogszabály-változások nyomán növekedtek meg. Az EB szerint a mérséklés nélkülözhetetlen a foglalkoztatási helyzet javításához. Annak érdekében, hogy a költségvetés egyensúlya ne boruljon fel, a Bizottság szerint a kormány mérlegelhetné az energiaadók növelését vagy az ingatlanadó kivetését. A foglalkoztatás növelése érdekében az EB továbbra is kiemelten kezelné a nők munkaerő-piaci részvételének elősegítését. Ehhez a családokra vonatkozó szociális juttatások rendszerét is hatékonyabbá tenné Brüsszel.

További nehézséget jelenthet a tárgyalások során, hogy az Orbán-kormány nemrég a kkv-k, valamint a kisadózók támogatására adó- és járulékcsökkentő javaslatokat tett közzé, de ezek költségvetési fedezete még nem pontosan ismert. Brüsszelben emiatt attól tartanak, hogy az akár több százmilliárdos költségvetési kiadás is fedezet nélkül a levegőben marad.

Az EB azt szeretné, ha a közmunkaprogramok mellett nagyobb hangsúlyt fektetne a kormány a munkaerő képzésére, átképzésre, munkahelyteremtésre és a korlátozott munkaképességűek munkához juttatására. Emellett a nemzeti romaintegrációs stratégia megvalósítását is látni szeretné.

A Bizottság szeretné elérni, hogy a cégekre nehezedő adminisztratív terhek csökkenjenek, a kormány számolja fel a nagyvállalatokat sújtó piactorzító szabályokat, valamint célzottan támogassa az innovatív kis- és középvállalkozásokat. A bankadó felülvizsgálatát is kérhetik: mértéke nem haladhatná meg a 0,5 százalékot és középtávon harmonizálnia kell a formálódó európai tranzakciós adóval. A kiszámítható adórendszerről szóló fejezet részeként a távközlési adó EU-konformmá tételét, valamint a válságadók kivezetését is elvárja Brüsszel.

Az oktatás terén a Bizottság a korai iskolaelhagyók számának visszaszorítását, valamint a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok oktatáshoz való hozzáférését segítő stratégia kidolgozását várja el, beleértve azt is, hogy ezt milyen forrásból kiviteleznék. Új elem az országspecifikus ajánlásokhoz képest, hogy az EB szerint a kormánynak tervet kellene elkészítenie, melyben körvonalazza, hogy milyen intézkedések szükségesek annak érdekében, hogy a felsőoktatási törvény, valamint a keretszámok megváltoztatásával összefüggésben a felvételizők és az egyetemet, főiskolát befejezők száma ne csökkenjen.

Brüsszel továbbra is vár arra, hogy a kormány a közösségi közlekedés költséghatékonyabbá tételére vonatkozó reformot hajtson végre. Ezzel kapcsolatos új elem, hogy a Bizottság mind a tömegközlekedési, mind az energetikai szektorban a még állami kézben lévő vállalatok privatizációját is szeretné kiharcolni – amely kényes téma lehet a kormány központosító törekvései ismeretében. Emellett az energiaszabályozó hatóságok függetlenségének biztosítását, és ezen keresztül a rögzített energiaárak felszámolását is napirendre venné az EU.

Csak egy étlap

A hvg.hu-nak nyilatkozó diplomáciai forrás arra hívta fel a figyelmet, hogy a felsoroltak várhatóan a tárgyalások maximumát képezik majd, s mintegy étlapnak tekinthető a politikai alkudozás megkezdése előtt. De ahhoz, hogy a hitel feltételeiről közelebbit tudjunk meg, előbb el kell kezdődnie a tárgyalásoknak, Brüsszelbe kell látogatnia a tárgyalásokért felelős miniszternek, Varga Mihálynak.

EU-s hitelfajták

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a 2008-as magyar hitelkérelem óta változóban van a vonatkozó uniós szabályozás. Az eurózóna országainak a már elfogadott új szabályok szerint az EB országspecifikus ajánlásait mindenképpen tükröztetniük kell a következő évi költségvetési tervezetükben. Az eurózónán kívüli uniós tagországokra vonatkozó szabályokra csak júniusban tett javaslatot az EB, és arról még nem is tárgyalt a Tanács. A tervezetben az áll, hogy a tagállamok háromféle pénzügyi konstrukció közül választhatnak majd: rendelkezésre bocsáthat az EU a számukra egyszerű hitelt (loan), elővigyázatossági hitelkeretet választható feltételekkel (precautionary conditioned credit line, PCCL) és elővigyázatossági hitelkeretet nehezített feltételekkel (enhanced conditions credit line, ECCL).

A könnyített feltételekkel megadott elővigyázatossági hitelkeretnek (PCCL) az igényléséhez a jövőbeli szabályok szerint egyszerre hat feltételnek kell megfelelni. Ezek közül ha bármelyik nem teljesül, akkor csak a nehezített feltételek mellett lehet megállapodni. Amennyiben az elővigyázatossági hitelkeret nem csupán védőhálóként működik, amely lehetővé teszi, hogy a piacokról olcsóbban tudjon egy tagállam hitelt felvenni, hanem akár csak egy részét is lehívja a tagállam, akkor automatikusan a nehezített kondíciók lesznek érvényesek. PCCL-t a Nemzetközi Valutaalap is felvette a termékei közé, így az onnan is igényelhető. Az elővigyázatossági hitelkeret bevezetését az indokolta, hogy a piacok nyomása alatt lévő, de nagyon súlyos fenntarthatósági gondokkal nem küzdő államok is pénzügyi segítséghez jussanak - de ezzel még ne váljanak automatikusan programországgá. Ez utóbbinak ugyanis az árát a hitelminősítők és a hitelezők is megfizettetik, aminek jelentős a költségvetési vonzata.

A fent említett hat feltétel között szerepel, hogy a hitelfelvevő az EU országspecifikus ajánlásait maradéktalanul vegye figyelembe. (A Magyarországra vonatkozó ajánlásokkal a legutóbbi június végi EU-csúcson Orbán Viktor egyébként maradéktalanul nem értett egyet). Az államháztartás hiányát fenntarthatóvá kell tenni, a túlzottdeficit-eljárás alatt vállaltakat pedig teljesíteni kell. Feltétel még, hogy az ország képes legyen a piacokról finanszírozni magát, az ország folyó fizetési mérlege fenntartható legyen, a bankrendszer pedig stabil.

Noha ezek a szabályok még csak bizottsági javaslatként léteznek, a hvg.hu forrása szerint várhatóan ezek szellemében dönt majd Brüsszel Magyarország hitelkérelme esetében is.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 07:49, hétfő | Belföld

Vonat elé hajtott egy kamion Baján

Személyvonat elé hajtott egy kamion hétfő reggel Baja térségében, az 55-ös főút 106-os és 107-es kilométere közötti vasúti átjáróban;

2024. Május 05. 06:00, vasárnap | Belföld

Az ötös lottó nyerőszámai és nyereményei

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 18. héten megtartott ötös lottó és Joker számsorsoláson a következő számokat húzták ki:

2024. Május 04. 06:00, szombat | Belföld

Szijjártó Péter szerint az elmúlt években a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg

Az elmúlt évek súlyos kihívásai során a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg, eközben Brüsszel kudarcot vallott a válságokra történő reagálás során