Városlista
2024. november 27, szerda - Virgil

Hírek

2013. Október 21. 20:17, hétfő | Belföld
Forrás: pannonmedia | Füssy Angéla

Műszaki hiba okozhatta a tragikus rali balesetet – Nagyvázsonyban már voltak vészjósló jelek

Műszaki hiba okozhatta a tragikus rali balesetet – Nagyvázsonyban már voltak vészjósló jelek

Három héttel a tragédia előtt a nagyvázsonyi futamon…

Műszaki hiba okozhatta a szombati tragédiát, amikor az egyik versenyautó kisodródott egy jobbra ívelő kanyarban és a presszó teraszán tartózkodó nézők közé csapódott. Varga Attila veszprémi rali versenyző 5 perccel a baleset után már a helyszínen segített a sérültek ellátásában – azt mondja, az autó már korábban padkát fogott, s a kanyarban már irányíthatatlan volt. A történtek óta sokan találgatják, vajon ki hibázott. Vizsgálatot indított a rendezőség, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség. A rendőrség pedig nyomoz. Egy szerkesztőségünk birtokába került videó felvétel tanúsága szerint voltak vészjósló jelek. Három héttel korábban a nagyvázsonyi futamon csak centiken múlt a tragédia.

Továbbra is válságos a szombati városlődi rali verseny legsúlyosabb sérültjének állapota. Rácz Jenő, a Veszprém Megyei Csolnoky Ferenc Kórház főigazgatója Hírcentrumunknak elmondta, az idős férfinek több belső szervét el kellett távolítani, és nagyon sok vért is veszített. Az elmúlt két napban több életmentő műtétet hajtottak végre rajta, és további operációk következnek. A férfit mesterséges kómában tartják. A másik súlyos sérültet is a veszprémi kórházba hozták a mentők, két nyílt töréssel. Ezen kívül belső hasi vérzése is volt. Őt továbbra is megfigyelés alatt tartják az intenzív osztályon.

A balesetről készült felvétel körbejárta a világhálót. Mindenki találgat, vajon volt-e előjel. Jó helyen álltak-e a nézők, megfelelő volt-e a biztosítás. Megkerestünk egy veszprémi rali versenyzőt, Varga Attilát, aki személyesen is jelen volt a városlődi balesetnél. Alig öt perccel az ütközés után már a mentésben segített. Lehetősége volt szemügyre venni a balesetet okozó autó roncsát és ő volt az első, aki beszélni tudott a rali pilótával.

Varga Attila szerint a városlődi balesetnél biztosan műszaki hiba történt

Varga Attila azt mondja, olyan sérülések voltak az összetört autón, melyek magyarázatot adhatnak arra, miért vált irányíthatatlanná a kocsi egyik pillanatról a másikra. „Egészen biztos, hogy műszaki hiba lépett fel, közvetlenül a baleset előtt. Az a padkázás, amely a balesetet a kanyarban megelőzte, olyan teljesen indokolatlan manőver, amit egy tapasztalt, jó helyismerettel rendelkező pilóta nem követ el akkor, ha egy hirtelen fellépő műszaki hiba erre nem készteti” – hangsúlyozta a két évtizedes tapasztalattal rendelkező raliversenyző. A balesetet szenvedő pilóta sporttársának a helyszínen azt mondta, fel sem fogta, ami történik. Egy-két másodperccel a becsapódás előtt azt érezte, mintha kihúzták volna alóla a szőnyeget. „Egy rali pilóta ha bármilyen rendellenességet érez, azonnal lassít, ellenőrzi a kerekeit, hiszen be akarja fejezni a versenyt. Ez esetben erre nem volt idő, hiszen amikor a sofőr a hibát érzékelte az autó már irányíthatatlan volt” – fogalmazott Varga.

A baleset kapcsán nyilván mindenki felelősöket kutat. A ralisok szerint ami történt, rossz fényt vet a sportágra, mely nyilván nem veszély nélküli. „Az autósport veszélyes üzem. Komoly felelősséget ró rendezőre, versenyzőre és nézőre egyaránt. Mindennek egy előre lefektetett szigorú biztonsági terv mentén kell történnie. Úgy vannak kijelölve a körök, a bukó terek, mesterséges lassítók, hogy ott, ahol egy szakasz veszélyesebbnek tűnik, lassítsák az átlagsebességet. Így válik irányíthatóvá, hová állhatnak a nézők, hol vannak a leginkább biztonságban. De a kihúzott szalag nem életmentő. Mindenki a saját felelősségére tartózkodik ott, ahová áll, ahonnan követi az eseményeket” – részletezte a tapasztalt raliversenyző.

Varga Attila megítélése szerint a rendező körültekintően járt el. Semmi sem indokolt ebben a kanyarban lassítót. 70-80 autó hajtott végig ezen a szakaszon a nélkül, hogy a kordon mögött álló nézőket akár csak hátrálásra is késztette volna – mondta.

Nézzük, akkor a nézők felelősségét: Igaz kordonon kívül álltak, vagy ültek. Ugyanakkor a presszó teraszát a verseny idején csak a záró szalag, illetve annak jelentésének áthágásával lehetett csak megközelíteni. Ha viszont veszélyes helyről nézték a versenyt, és lezárt területen keresztül jutottak a presszóhoz, miért nem küldte el onnan őket senki?

Nagyvázsonyban csak centiken múlt – mégsem hallgattak a vészjósló jelekre?

Egy a lapunk birtokába került felvétel szerint nem volt előzmény nélküli a szombati baleset. Három héttel korábban, ugyan ennek a bajnokságnak nagyvázsonyi futamán csak centiken múlt a tragédia. A nemesleányfalui kanyar után egy Lada típusú versenyautó úgy pörgött ki a pályáról, hogy letarolva a kerítést, a varroda épületének a falára felcsúszva állt meg. A versenyt onnan figyelő rendező és nézők épp hogy félre tudtak ugrani.

Nagyvázsonyban a varroda udvarába tört be a rali autó

A nagyvázsonyiak Hírcentrumunknak azt mondták, félelmetes volt egy-egy versenyszakasz. A varrodánál öten-hatan eshettek volna áldozatul a becsapódó autónak, ami nem csak a kerítést, hanem a szemközti oldalon álló villanyoszlopot is kicsapta.

„Nem a rali ellen vagyunk. Örülünk annak, ha ez vendégeket és életet hoz a faluba, de elvárjuk azt, hogy legalább a saját portánkon biztonságban legyünk” – mondta egy asszony, akinek a kerítését néhány éve úgy szakította ki egy rali autó, hogy az az udvaron játszó gyermeküket is agyonüthette volna.

Mindkét falu, Nagyvázsony és Városlőd lakói is egyöntetűen azt mondják, nem a ralit kell betiltani. A versenyt a jövőben is szívesen látják, de a jelenleginél sokkal komolyabb biztonsági intézkedések mellett.

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 26. 08:02, kedd | Belföld

Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés

Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon - jelentette ki a kormányfő hétfőn Budapesten.

2024. November 26. 08:00, kedd | Belföld

A kormány szerint elégedettek a betegek az új alapellátási ügyeleti rendszerrel

Az egységes alapellátási ügyeleti rendszer 2023. februári elindítása óta meghaladta az egymilliót az ebben a formában ellátott esetek száma

2024. November 26. 07:58, kedd | Belföld

Szijjártó Péter: Magyarország a legbiztonságosabb helyszín Európában a kelet-nyugati együttműködés számára

Magyarország a legbiztonságosabb helyszín Európában a kelet-nyugati együttműködés számára, ebből, a gazdasági semlegesség stratégiájából hazánk eddig is sokat profitált, és ezután is sokat fog profitálni

2024. November 25. 08:03, hétfő | Belföld

Czepek Gábor: Magyarország eddigi legnagyobb energiatárolója épül Szolnokon

Magyarország eddigi legnagyobb energiatárolója épül Szolnokon - mondta az Energiaügyi Minisztérium (EM) parlamenti államtitkára szombaton a minisztérium Facebook oldalára feltöltött videójában.