2022. augusztus 8, hétfő - László

2020. November 13. 14:05, péntek | Külföld

Napfényben önmagát fertőtlenítő arcmaszkot fejlesztettek amerikai kutatók

A Kaliforniai Egyetem kutatói kifejlesztettek egy különleges pamut arcmaszkot, amely napfénynek kitéve egy óra alatt képes 99,999 százalékban megölni a rárakódott baktériumokat és vírusokat.

Peixin Tang, Gang Sun, Nitin Nitin és kollégái olyan új pamutanyagot akartak létrehozni, amely reaktív oxigénfajokat (ROS - molekuláris oxigénből származó, kémiailag reaktív molekulák) bocsát ki, ha napfénynek teszik ki, megölve az anyag felszínéhez tapadó mikrobákat, miközben mosható, újrafelhasználható és biztonságos használója számára - olvasható az Amerikai Kémiai Társaság közleményében.

A maszkot hordó szermély fertőtlenítheti azt ebédszünetében, ha napfényben tartózkodik, sőt beltéri fények által is hosszabb időt töltve az irodában vagy más épületben, habár ez a napfénynél kevésbé intenzív módja a fertőtlenítésnek.

Az ACS Applied Materials & Interfaces című tudományos folyóiratban bemutatott tanulmány szerint a kutatók hagyományos pamutanyaghoz 2-dietilaminoetil klorid (DEAE-CI) pozitív töltésű láncait kötötték. Ezt a módosított pamutanyagot megfestették egy negatív töltésű fényérzékenyítő oldatában (egy olyan vegyületben, amely fény hatására kibocsátja a reaktív oxigénfajokat), amelyet erős elektrosztatikus kölcsönhatásban kötöttek a DEAE-láncokhoz.

A kutatók kimutatták, hogy a napfény 60 percen belül megölte az általuk létrehozott anyagra telepített baktériumok 99,999 százalékát, és 30 percen belül semlegesítette a T7 bakteriofágot, egy vírust, amely egyes koronavírusoknál is ellenállóbb a reaktív oxigénfajoknak.

A további tesztelések kimutatták hogy az anyagot legalább tíz alkalommal kézzel ki lehetett mosni, és nem veszítette el antimikrobiális jellegét, ha folyamatosan napfénynek tették ki legalább hét napon át.

A kutatók szerint az anyag ígéretes alapanyag lehet többször használatos antibakteriális/antivirális arcmaszkok és védőruhák készítéséhez.

2022. Augusztus 08. 16:00, hétfő | Külföld

A horvát kormány tovább csökkentette az üzemanyagok kiskereskedelmi árát

A horvát kormány tovább csökkentette az üzemanyagok kiskereskedelmi árát - közölte a kabinet hétfőn.

2022. Augusztus 08. 10:07, hétfő | Külföld

Késik a fegyverszünet, folytatódik a rakétaháború Izraelben

Az egyiptomi közvetítéssel megszületett fegyverszünet hírének ellenére folytatódott a rakétaháború vasárnap este Izrael és az Iszlám Dzsihád között - jelentette a 12-es televízió híradása vasárnap.

2022. Augusztus 07. 15:04, vasárnap | Külföld

Ferenc pápa Kijevbe látogathat

Ferenc pápa Kijevbe tervezett látogatásáról volt szó a katolikus egyházfő és a vatikáni ukrán nagykövet találkozóján.

2022. Augusztus 07. 13:03, vasárnap | Külföld

A fertőzöttek száma 584 millió, a halálos áldozatoké 6,417 millió

Világszerte 584 160 718 ember fertőződött meg eddig a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma pedig 6 417 750 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem vasárnap reggeli adatai alapján.